ZADBAJ O SIEBIE – warsztaty

BRAK WOLNYCH MIEJSC
(zapisy tylko na listę rezerwową)

Pałac Młodzieży im. prof. A. Kamińskiego serdecznie zaprasza młodzież w wieku 15+ na warsztaty
będące kontynuacją wiosennego spotkania z Marcinem Matychem (znanym jako dr Nerwica), które
dotyczyło rozpoznawania i radzenia sobie z emocjami.

Udział w warsztatach jest bezpłatny dla grup, a jego finansowanie zapewniają środki z UNICEF. Tym razem zapraszamy Was na dwa bloki szkoleniowe pod wspólnym hasłem „W zgodzie ze sobą”: warsztaty profilaktyczne „FOX” oraz warsztaty asertywnego reagowania. Każdy warsztat trwa 3 godziny zegarowe w tym 50 minut treningu i 10 minut przerwy. Grupy warsztatowe nie mogą przekroczyć 30 osób. Ilość miejsc jest ograniczona. O udziale w warsztatach decyduje kolejność zgłoszeń.
Zgłoszenia można dokonać telefonicznie pod numerem +48 727 491 631 od poniedziałku do piątku w godzinach 08:00 – 17:00.
Po telefonicznym przyjęciu Państwa zgłoszenia i potwierdzeniu dostępności terminu otrzymacie Państwo smsem wiadomość z dedykowanym linkiem celem uzupełnienia informacji wymaganych do zakwalifikowania zgłaszanej grupy. Jedna grupa może wziąć udział w warsztatach z obu bloków szkoleniowych. Opis warsztatów znajdziecie poniżej.
Wszystkie warsztaty są atrakcyjne, niezwykle ciekawe i jak pokazało nam wiosenne spotkanie bardzo
potrzebne młodym ludziom.

Warsztaty profilaktyczne prowadzone metodą „FOX”
03.10.2023 gr 01 godz. 09:00 – 12:00
05.10.2023 gr 02 godz. 09:00 – 12:00
10.10.2023 gr 03 godz. 09:00 – 12:00
12.10.2023 gr 04 godz. 09:00 – 12:00
17.10.2023 gr 05 godz. 09:00 – 12:00
19.10.2023 gr 06 godz. 09:00 – 12:00
24.10.2023 gr 07 godz. 09:00 – 12:00
26.10.2023 gr 08 godz. 09:00 – 12:00
07.11.2023 gr 09 godz. 09:00 – 12:00
09.11.2023 gr 10 godz. 09:00 – 12:00
14.11.2023 gr 11 godz. 09:00 – 12:00
16.11.2023 gr 12 godz. 09:00 – 12:00

Warsztat asertywnego reagowania
10.10.2023 gr 13 godz. 09:00 – 12:00
10.10.2023 gr 14 godz. 12:00 – 15:00
12.10.2023 gr 15 godz. 09:00 – 12:00
12.10.2023 gr 16 godz. 12:00 – 15:00
16.10.2023 gr 17 godz. 09:00 – 12:00
16.10.2023 gr 18 godz. 12:00 – 15:00
19.10.2023 gr 19 godz. 09:00 – 12:00
19.10.2023 gr 20 godz. 12:00 – 15:00
26.10.2023 gr 21 godz. 09:00 – 12:00
26.10.2023 gr 22 godz. 12:00 – 15:00
07.11.2023 gr 23 godz. 09:00 – 12:00
07.11.2023 gr 24 godz. 12:00 – 15:00
Zapraszamy

BLOK PIERWSZY:
Warsztaty profilaktyczne prowadzone metodą „FOX”.
Warsztaty poprowadzą:
Piotr Czyżewski – pedagog resocjalizacji, psychoterapeuta w trakcie całościowego szkolenia psychoterapeutycznego akredytowanego przez PTP (podejście systemowo-psychodynamiczne zintegrowane) certyfikowany specjalista psychoterapii uzależnień, terapeuta DIALOGU MOTYWUJĄCEGO, profilaktyk od lat prowadzący warsztaty profilaktyczne dla grup młodzieżowych, instruktor programu ”Fred goes net”.
Grzegorz Witkowski – pedagog, profilaktyk i terapeuta prowadzą terapię i poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne dla młodzieży i osób dorosłych. Terapeuta motywujący i specjalista psychoterapii uzależnień w procesie certyfikacji. Instruktorem Treningu Wzmacniania Rodziny oraz programu „Fred goes net”. Prowadzi poradnictwo dla dzieci i młodzieży oraz ich rodziców w zakresie problemów wychowawczych, edukacyjnych oraz zaburzeń zachowania wieku dziecięcego oraz okresu adolescencji.

OPIS WARSZTATÓW
Warsztaty profilaktyczne w ramach autorskiego programu „FOX” opierają się na założeniach profilaktyki uniwersalnej i kierowane są do uczniów klas 8 szkół podstawowych oraz uczniów szkół średnich. Tematyka zajęć dotyczy obszaru budowania relacji, emocjonalności młodych osób, leku przed oceną oraz poczucia wartości. Warsztaty prowadzone z wykorzystaniem ćwiczeń, dyskusji, metod aktywizujących, w których uczestnicy mają wpływ na przebieg zajęć oraz są angażowani do aktywnego udziału w zajęciach. Realizacja warsztatów opierać się będzie na metodach aktywizujących z wykorzystaniem Dialogu Motywującego jako wiodącego sposobu komunikowania się z młodzieżą. W ramach każdej z godzin zajęć, uczestnicy warsztatów będą nie tylko biernymi, ale przede wszystkim aktywnymi odbiorcami, którzy będą mieli okazję doświadczać, wypowiadać się, podejmować różne oddziaływania. Istotą programu jest również praca nad umiejętnościami psychospołecznymi uczestników zajęć. Do ważnych umiejętności psychospołecznych, które uznawane są za chroniące przed podejmowaniem się zachowań ryzykownych oraz umiejętności potrzebne do lepszego radzenia sobie z napięciem psychicznym należą min.:
• świadomość swoich emocji i myśli oraz adekwatne reagowanie;
• umiejętność krytycznego myślenia (selekcjonowanie informacji);
• kreatywne myślenie (sposoby na nudę); – samoocena (świadomość możliwości i ograniczeń)

Cele programu:
• zapobieganie podejmowanie się przez młodzież zachowań ryzykownych;
• rozwijanie umiejętności psychospołecznych;
• radzenie sobie z lękiem i poczuciem odrzucenia przez grupę rówieśniczą;
• zmniejszenia napięcia psychicznego wynikającego z błędnych przeświadczeń i założeń opisujący negatywny obraz siebie.

BLOK DRUGI:
Warsztat asertywnego reagowania.
Warsztaty poprowadzą:
Zbigniew Wieczorek – pedagog społeczny i socjolog, doktor nauk humanistycznych, pracownik Katedry Badań nad Edukacją, Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie. Posiada ponad dwudziestopięcioletnie doświadczenie w prowadzeniu treningów asertywności oraz treningów umiejętności społecznych. Zainteresowania zawodowe koncentrują się wokół szeroko rozumianej komunikacji społecznej oraz wykorzystania technik rożnych szkół terapeutycznych w procesach samorozwoju i uczenia się nowych zachowań. Absolwent Studium Pomocy Psychologicznej w Instytucie Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, szkoleń z obszaru: Porozumienia bez przemocy, Podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach i Analizy transakcyjnej.
Zbigniew Łęski – doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, absolwent Studium Pomocy Psychologicznej, Podyplomowego Studium Komunikacji Społecznej i Mediów, oraz szeregu szkoleń i warsztatów z zakresu umiejętności miękkich. Członek Zespołu Badawczego Edukacyjnej Analizy Transakcyjnej. Nauczyciel akademicki z ponad 27 letnim doświadczeniem – między innymi w zakresie zajęć warsztatowych z zakresu efektywnej komunikacji, pracy ze stresem, warsztatów integracyjnych. Poza działalnością akademicką, właściciel firmy Com-Learn, w ramach której między innymi współpracował prowadząc szkolenia i warsztaty między innymi z Polskim Instytutem Mediacji i Integracji Społecznej, firmą „Wyższy Poziom”, Fundacją „Cemex – Budujemy Przyszłość”, Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli w Sosnowcu, a także z Gdańskim Wydawnictwem Oświatowym. Specjalizuje się również w zagadnieniach
edukacji medialnej oraz analizą relacji na poziomie człowiek – nowe media. Członek Polskiego Towarzystwa Technologii i Mediów Edukacyjnych oraz Zespołu Pedagogiki Medialnej Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk.

OPIS WARSZTATÓW
Asertywność, w najprostszym rozumieniu, to umiejętność realizacji swoich praw bez naruszania praw innych osób. Asertywne zachowanie przekłada się na satysfakcjonujące, partnerskie relacje zarówno w domu, jak i w szkole. Najczęściej przeszkadza nam w byciu asertywnym obawa przed oceną i krytyką, a także lęk przed zmianą i jej konsekwencjami. Te obawy prowadzą do utrwalania nawyków nieasertywnych i w dalszej konsekwencji wpływają na obniżenie poczucia własnej wartości, co z kolei zwiększa lęk przed opinią innych. Warsztat asertywnego zachowania pozwala nauczyć się nowych sposobów zachowania, które nie tylko pozwalają lepiej realizować swoje prawa, ale także obniżają poziom lęku związanego z rozmowami.
Podstawowe umiejętności, które można zdobyć na warsztacie, to:
• asertywna obrona przed krytyką i atakiem,
• umiejętność sprawnego odmawiania oraz budowanie stanowczych, asertywnych zachowań.

 W wyniku zdobywanego doświadczenia rośnie poziom pewności siebie, a lęk przed zabieraniem głosu maleje. Po zadbaniu o swoje prawa, warto zadbać o innych. Ostatnim etapem warsztatu jest zwiększenie wrażliwości na potrzeby swoje i innych. Pomaga w tym nauka empatycznego reagowania według modelu opracowanego przez Marshalla B. Rosenberga, nazywanego Porozumieniem bez przemocy. Na warsztatach można nauczyć się tego, jak otworzyć się na emocje swoje i innych, zrozumieć swoje potrzeby oraz osiągać cele bez narzucania swojego zdania. Zajęcia prowadzone są metodą warsztatową, pozwalają przećwiczyć i utrwalić nowe wzory zachowania. Praca w grupie pozwala na przetestowanie różnych sposobów zachowania w kłopotliwych sytuacjach i dokonanie wyboru takich, które będą skuteczne i satysfakcjonujące