Akademia Malucha

BLOK ZAJĘĆ W MARCU: W MARCU JAK W GARNCU

 

14.02.2024 r  

1.Temat zajęć: Budujemy osiedle. 

Cel zajęć  

  • rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców) 
  • nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion)  
  • samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie; 
  • wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny; 
  • szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach; 
  • czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie; 
  • pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego; 
  • prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad. 

 

A TO CIEKAWE: 

Jean Piaget (1896- 1980) – szwajcarski psycholog dokonał podziału rozwoju poznawczego u dzieci na cztery różne etapy. Opracował go, poszukując teorii, która mogłaby wyjaśnić ogólny rozwój niemowlęcia. 

                       Etap przedoperacyjny- między 2 a 7 r. życia 

To okres przejściowy, w którym dziecko zaczyna pracować ze swoimi umiejętnościami semiotycznym. Umysł dziecka wciąż różni się znacznie od umysłu osoby dorosłej. Dziecko jest “egocentryczne”, ponieważ jego myślenie jest całkowicie skoncentrowane na sobie. Nie jest w stanie odróżnić rzeczy fizycznych od psychicznych, ani obiektywnych od subiektywnych. Na tym etapie dostrzegamy również problemy. Dziecko musi być w stanie zrozumieć, że wszechświat się zmienia. Potrafi zrozumieć pojęcie stałości, ale nie transformację materii. 

Przykładem tego jest sytuacja, w której dziecku na tym etapie pokazujemy szklankę pełną wody a następnie wlewamy tę wodę do węższej, ale wyższej szklanki. Dziecko pomyśli, że teraz jest więcej wody niż było wcześniej. Nie jest w stanie zrozumieć, że transformacja czegoś nie zmienia ilości istniejącej substancji.