Cykl warsztatów dla młodzieży w wieku 15+ na warsztaty jako kontynuacja wiosennego spotkania z Marcinem Matychem (znanym jako dr Nerwica), które dotyczyło rozpoznawania i radzenia sobie z emocjami.
Udział w warsztatach był bezpłatny dla grup, a jego finansowanie zapewniają środki z UNICEF.
Tym razem odbyły się na dwa bloki szkoleniowe pod wspólnym hasłem „W zgodzie ze sobą”: warsztaty profilaktyczne „FOX” oraz warsztaty asertywnego reagowania. Każdy warsztat trwał 3 godziny zegarowe w tym 50 minut treningu i 10 minut przerwy. Grupy warsztatowe max. 30 os. Ilość
Warsztaty były niezwykle atrakcyjne, ciekawe i jak pokazało nam wiosenne spotkanie bardzo potrzebne młodym ludziom.
BLOK PIERWSZY:
Warsztaty profilaktyczne prowadzone metodą „FOX”.
Warsztaty poprowadzone były przez:
Piotr Czyżewski – pedagog resocjalizacji, psychoterapeuta w trakcie całościowego szkolenia psychoterapeutycznego akredytowanego przez PTP (podejście systemowo-psychodynamiczne zintegrowane) certyfikowany specjalista psychoterapii uzależnień, terapeuta DIALOGU MOTYWUJĄCEGO, profilaktyk od lat prowadzący warsztaty profilaktyczne dla grup młodzieżowych, instruktor programu ”Fred goes net”.
Grzegorz Witkowski – pedagog, profilaktyk i terapeuta prowadzą terapię i poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne dla młodzieży i osób dorosłych. Terapeuta motywujący i specjalista psychoterapii uzależnień w procesie certyfikacji. Instruktorem Treningu Wzmacniania Rodziny oraz programu „Fred goes net”. Prowadzi poradnictwo dla dzieci i młodzieży oraz ich rodziców w zakresie problemów wychowawczych, edukacyjnych oraz zaburzeń zachowania wieku dziecięcego oraz okresu adolescencji.
OPIS WARSZTATÓW
Warsztaty profilaktyczne w ramach autorskiego programu „FOX” opierają się na założeniach profilaktyki uniwersalnej i kierowane są do uczniów klas 8 szkół podstawowych oraz uczniów szkół średnich. Tematyka zajęć dotyczy obszaru budowania relacji, emocjonalności młodych osób, leku przed oceną oraz poczucia wartości.
Warsztaty prowadzone z wykorzystaniem ćwiczeń, dyskusji, metod aktywizujących, w których uczestnicy mają wpływ na przebieg zajęć oraz są angażowani do aktywnego udziału w zajęciach. Realizacja warsztatów opierać się będzie na metodach aktywizujących z wykorzystaniem Dialogu Motywującego jako wiodącego sposobu komunikowania się z młodzieżą.
W ramach każdej z godzin zajęć, uczestnicy warsztatów będą nie tylko biernymi, ale przede wszystkim aktywnymi odbiorcami, którzy będą mieli okazję doświadczać, wypowiadać się, podejmować różne oddziaływania. Istotą programu jest również praca nad umiejętnościami psychospołecznymi uczestników zajęć.
Do ważnych umiejętności psychospołecznych, które uznawane są za chroniące przed podejmowaniem się zachowań ryzykownych oraz umiejętności potrzebne do lepszego radzenia sobie z napięciem psychicznym należą min.:
•świadomość swoich emocji i myśli oraz adekwatne reagowanie;
•umiejętność krytycznego myślenia (selekcjonowanie informacji);
•kreatywne myślenie (sposoby na nudę); – samoocena (świadomość możliwości i ograniczeń)
Cele programu:
•zapobieganie podejmowanie się przez młodzież zachowań ryzykownych;
•rozwijanie umiejętności psychospołecznych;
•radzenie sobie z lękiem i poczuciem odrzucenia przez grupę rówieśniczą;
•zmniejszenia napięcia psychicznego wynikającego z błędnych przeświadczeń i założeń opisujący negatywny obraz siebie.