Celem naszym jest pokazanie, w jaki sposób można poznawać
matematykę poprzez zabawę (łamigłówki, gry i ich strategie,
zagadki, układanki). Cele szczegółowe zajęć to:
- kształtowanie wyobraźni geometrycznej,
- kształtowanie wyobraźni przestrzennej,
- rozwijanie umiejętności sprawnego wykonywania obliczeń,
- kształtowanie umiejętności szukania różnych rozwiązań problemu,
- kształtowanie umiejętności szukania przykładów i kontrprzykładów,
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia
Proponowana tematyka dla Szkół Podstawowych:
CIEKAWE LICZBY
- LICZBY TRÓJKĄTNE
- Graficzny model liczb trójkątnych.
- Szukamy wzoru na kolejne liczby trójkątne.
- Gdzie pojawiają sie liczby trójkątne?
- Inne liczby wielokątne.
- Liczby trójkątne, a liczby piramidalne.
- Graficzny model liczb trójkątnych.
- LICZBY PITAGOREJSKIE
- Co to jest trójka liczb pitagorejskich?
- Poszukujemy liczb pitagorejskich.
- Ile jest trójek pitagorejskich?
- Wyznaczamy kąt prosty za pomocą sznurka.
- Co to jest trójka liczb pitagorejskich?
- ŚWIAT UŁAMKÓW
- Porównywanie ułamków
- Ułamki łańcuchowe
- Ułamki proste
- Sprytne obliczanie wartości wyrażeń zawierających ułamki.
- Porównywanie ułamków
- PODZIELNOŚĆ
- Liczby pierwsze i złożone
- Cechy podzielności (przez 2,3,4,5,6,7,8,9,10,11)
- Największy wspólny dzielnik, najmniejsza wspólna wielokrotność
- Algorytm Euklidesa
- Nierozstrzygnięte problemy w matematyce.
- Liczby pierwsze i złożone
- SYSTEMY LICZENIA
- Systemy liczbowe starożytnych
- System dwójkowy i działania w tym systemie
- Inne systemy pozycyjne
- Systemy liczbowe starożytnych
ELEMENTY GEOMETRII PRZESTRZENNEJ
- KOSTKA DO GRY
- Zagadki związane z kostką do gry.
- Budowa modelu kostki (składanka bez kleju).
- Kostka i jej siatka.
- K-dron – mozaiki z czterech pokolorowanych sześcianów.
- Zagadki związane z kostką do gry.
- BRYŁY OBROTOWE
- Jak powstają bryły obrotowe?
- Przykłady brył obrotowych (kula, walec, stożek, torus).
- Jaki kształt uzyskamy obracając pewne figury płaskie?
- Jak powstają bryły obrotowe?
- ŚWIAT WIELOŚCIANÓW
- Wierzchołek, krawędź, ściana.
- Wielościan i jego siatka.
- Budujemy modele różnych wielościanów.
- Wielościany foremne.
- Wierzchołek, krawędź, ściana.
O LICZBACH I FIGURACH INACZEJ
- SYMETRIE I PRZYSTAWANIE
- Palindromy liczbowe różnych rzędów
- Podział figur na identyczne części
- Symetryczne litery i słowa
- Osie symetrii figur
- Palindromy liczbowe różnych rzędów
- GRAFY
- Linie unikursalne
- Gry logiczne i strategiczne
- Jak grafy pomagają w rozwiązywaniu zagadek?
- Linie unikursalne
NA PŁASZCZYŹNIE
- ODLEGŁOŚć
- Co to jest odległość?
- Różne sposoby zadawania odległości i ich konsekwencje
- Długość drogi, a odległość
- Najkrótsza droga
- Co to jest odległość?
- POLE
- Pola wielokątów
- Figury o tym samym polu (tangram, pentomino i inne układanki)
- Pola wielokątów na kartce w kratkę
- Pola wielokątów
- CIEKAWE FIGURY
- Podziały trójkątów, czworokątów
- Głazy, rośliny i zwierzęta
- Wielokąty foremne wypukłe i gwieździste
- Figury niemożliwe
- Wielokąty z kartki papieru
- Wstęga Möbiusa
- Figury magiczne i sposoby ich tworzenia.
- Podziały trójkątów, czworokątów