tematy Szkoła Podstawowa

Celem naszym jest pokazanie, w jaki sposób można poznawać
matematykę poprzez zabawę (łamigłówki, gry i ich strategie,
zagadki, układanki). Cele szczegółowe zajęć to:

  • kształtowanie wyobraźni geometrycznej,
  • kształtowanie wyobraźni przestrzennej,
  • rozwijanie umiejętności sprawnego wykonywania obliczeń,
  • kształtowanie umiejętności szukania różnych rozwiązań problemu,
  • kształtowanie umiejętności szukania przykładów i kontrprzykładów,
  • rozwijanie umiejętności logicznego myślenia

Proponowana tematyka dla Szkół Podstawowych:

CIEKAWE LICZBY

  1. LICZBY TRÓJKĄTNE
    • Graficzny model liczb trójkątnych.
    • Szukamy wzoru na kolejne liczby trójkątne.
    • Gdzie pojawiają sie liczby trójkątne?
    • Inne liczby wielokątne.
    • Liczby trójkątne, a liczby piramidalne.

  2. LICZBY PITAGOREJSKIE
    • Co to jest trójka liczb pitagorejskich?
    • Poszukujemy liczb pitagorejskich.
    • Ile jest trójek pitagorejskich?
    • Wyznaczamy kąt prosty za pomocą sznurka.

  3. ŚWIAT UŁAMKÓW
    • Porównywanie ułamków
    • Ułamki łańcuchowe
    • Ułamki proste
    • Sprytne obliczanie wartości wyrażeń zawierających ułamki.

  4. PODZIELNOŚĆ
    • Liczby pierwsze i złożone
    • Cechy podzielności (przez 2,3,4,5,6,7,8,9,10,11)
    • Największy wspólny dzielnik, najmniejsza wspólna wielokrotność
    • Algorytm Euklidesa
    • Nierozstrzygnięte problemy w matematyce.

  5. SYSTEMY LICZENIA
    • Systemy liczbowe starożytnych
    • System dwójkowy i działania w tym systemie
    • Inne systemy pozycyjne

ELEMENTY GEOMETRII PRZESTRZENNEJ

  1. KOSTKA DO GRY
    • Zagadki związane z kostką do gry.
    • Budowa modelu kostki (składanka bez kleju).
    • Kostka i jej siatka.
    • K-dron – mozaiki z czterech pokolorowanych sześcianów.

  2. BRYŁY OBROTOWE
    • Jak powstają bryły obrotowe?
    • Przykłady brył obrotowych (kula, walec, stożek, torus).
    • Jaki kształt uzyskamy obracając pewne figury płaskie?

  3. ŚWIAT WIELOŚCIANÓW
    • Wierzchołek, krawędź, ściana.
    • Wielościan i jego siatka.
    • Budujemy modele różnych wielościanów.
    • Wielościany foremne.

O LICZBACH I FIGURACH INACZEJ

  1. SYMETRIE I PRZYSTAWANIE
    • Palindromy liczbowe różnych rzędów
    • Podział figur na identyczne części
    • Symetryczne litery i słowa
    • Osie symetrii figur

  2. GRAFY
    • Linie unikursalne
    • Gry logiczne i strategiczne
    • Jak grafy pomagają w rozwiązywaniu zagadek?

NA PŁASZCZYŹNIE

  1. ODLEGŁOŚć
    • Co to jest odległość?
    • Różne sposoby zadawania odległości i ich konsekwencje
    • Długość drogi, a odległość
    • Najkrótsza droga

  2. POLE
    • Pola wielokątów
    • Figury o tym samym polu (tangram, pentomino i inne układanki)
    • Pola wielokątów na kartce w kratkę

  3. CIEKAWE FIGURY
    • Podziały trójkątów, czworokątów
    • Głazy, rośliny i zwierzęta
    • Wielokąty foremne wypukłe i gwieździste
    • Figury niemożliwe
    • Wielokąty z kartki papieru
    • Wstęga Möbiusa
    • Figury magiczne i sposoby ich tworzenia.