INFORMATYKA

HARMONOGRAM ZAJĘĆ 2024/25

ostatnia aktualizacja dnia: 02.09.2024r.


PROPOZYCJE  ZAJĘĆ

na rok szkolny 2024/25

nauczyciel prowadzący: Bożena Wilk

kontakt do nauczyciela: bozena.wilk@pm.katowice.pl

ProGraf – programowanie i grafika ( 3 godz. lekcyjne )

Grupa wiekowa: 11–14 lat ( roczniki 2008-2011)  (kl. IV–VII Szk. Podst.)

Proponujemy :

  • tworzenie grafiki komputerowej (m.in. edycja zdjęć, tworzenie obrazu za pomocą obiektów, rysunek odręczny, grafika użytkowa),
  • programowanie obiektowe oraz tekstowe (m. in.Small Basic,  Python,),
  • podstawy tworzenia stron internetowych (  kreatory stron, elementy HTML),
  • animacja poklatkowa ( m.in. Krita, Pivot, Open Tonz),
  • nauka obróbki dźwięku,
  • elementy edycji plików video,
  • twórcze wykorzystanie aplikacji internetowych,
  • zapoznanie z szeregiem ciekawych stron edukacyjnych,

Informatyka dla najmłodszych 1 (1 godz. lekcyjna)

Grupa wiekowa : 9–11 lat ( roczniki 2011-2013)  (kl. II–IV Szk. Podst.)

Całoroczny cykl zajęć w tej grupie będzie obejmował m. in. zagadnienia związane z:

  • wykorzystaniem oprogramowania graficznego do przedstawienia interesujących tematów z przyrody, kultury, nauki, historii,
  • wykorzystaniem aplikacji znajdujących się w chmurze (m. in. tworzenie prezentacji, albumów fotografii, grafik, interaktywnych puzzli, dymków komiksowych )
  • programowaniem – visual scripting (wizualne skryptowanie m.in. Pix Blocks, Scratch,Small Basic )

oraz jego zastosowaniem m.in. w grach komputerowych 2D i 3D ,

  • animacją postaci,
  • edycją muzyki,
  • tworzeniem prezentacji.

Grafika 3D i animacja ( 3 godz. lekcyjne)

Grupa wiekowa : 10–19 lat ( roczniki 2003-2012) ( kl. IV – VIII Szk. Podst. i Szk. Ponadpodst.)

Grafika 3D to wciąż nowe i fascynujące wyzwanie. Ma przed sobą doskonałą przyszłość. Będzie jej potrzebowało szereg dziedzin, począwszy od reklamy, przez technikę, dziennikarstwo, architekturę, edukację, a skończywszy na medycynie. Dlatego też w sposób szczególny zapraszamy do udziału w zajęciach dzieci i młodzież, którzy chcąpoznać tajniki projektowania przestrzennego oraz animacji. Zajęcia będą prowadzone w oparciu o oprogramowanie: Blender, Maya i 3D Max,  Open Toonz, Plastic Animator Paper, Synfing Studio, Sculptris oraz aplikacje online.

W trakcie zajęć poznamy:

  • m. in. narzędzia do: modelowania, animowania, symulacji, renderowania, projektowania
  • jak w praktyce wykorzystać poszczególne funkcje programów, aby sprawnie tworzyć obiekty otaczającego nas świata w wirtualnej przestrzeni zarówno jeśli chodzi o kształt, kolorystykę jak i złożenie materiałów.

W programie zajęć także grafika rastrowa i wektorowa ( m. in. Inkscape, Gimp,Krita, Sketch Book), a także oprogramowanie do szkicowania i rysowania.


Informatyka w edukacji domowej ( 2 godz. lekcyjne)

Grupa wiekowa : 8–15 lat (roczniki 2007-2014)

Proponowana tematyka ogólna :

  • grafika komputerowa wraz z elementami wykorzystania programów do rysowania,
  • edycja zdjęć i filmów,
  • wyszukiwanie ciekawych informacji z różnych dziedzin w internecie,
  • elementy animacji,
  • tworzenie prezentacji,
  • tworzenie m.in. kalendarzy, kartek okazjonalnych, wizytówek, własnych filmów,
  • praca z muzyką i dźwiękiem,
  • aplikacje w chmurze,
  • programowanie obiektowe oraz tekstowe,
  • interdyscyplinarne wykorzystanie informatyki w różnych dziedzinach nauki, kultury, sztuki,
  • pomoc w przygotowaniu się do egzaminu z informatyki,.

Grupa jest adresowana do dzieci i młodzieży (8 – 15 lat), które same zdobywają wiedzę w ramach tzw. nauczanie domowego. W zajęciach mogą także brać udział osoby, które mają zajęcia w szkole, w godzinach popołudniowych.


Akademia Młodego Informatyka ( 3 godz. lekcyjne)

Grupa wiekowa : 11–15 lat ( roczniki 2007-2011) (kl. IV –VIII Szk. Podst. oraz Szk. Ponadpodst.)

W programie spotkań m. in.:

  • zastosowanie grafiki komputerowej w praktyce : grafika wektorowa, rastrowa ,3D, ( m.in. Blender, Inkscape, GIMP, Krita, Sketch Book )
  • programy do rysowania, szkicowania,
  • programowanie ( m.in. Python, Small Basic , podstawy C++, Ruby, )
  • podstawy tworzenia stron internetowych, (HTML,  elementy  Java Script)
  • tworzenie i edycja muzyki,
  • praktyczne wykorzystanie aplikacji w chmurze,
  • techniki animacji oraz animacja postaci,

Młody programista i nie tylko ( 2 godz. lekcyjne)

Grupa wiekowa : 11–16 lat ( roczniki 2006 – 2012 ) (kl. IV–VIII Szk. Podst. oraz kl I Szk. Ponadpodst.)

Proponujemy :

  • projektowanie przestrzenne (Blender, Google Sketchup,3D Max, projektowanie ogrodów i wnętrz),
  • grafika wektorowa, rastrowa i przestrzenna (m. in . Sketch Book, Inkscape,Gimp)
  • programowanie tekstowe oraz obiektowe ( m.in. Python, Ruby, podstawy C++),
  • podstawy tworzenia stron internetowych (HTML, grafika do stron internetowych,elementy Javy Script),
  • tworzenie prostych gier,
  • aplikacje w chmurze,
  • elementy edycji muzyki.

Grafika wektorowa, rastrowa i 3D ( 4 godz. lekcyjne)

Grupa wiekowa : 10–19 lat (roczniki 2003-2012) ( kl. IV – VIII Szk. Podst. i Szk. Ponadpodst.)

Do udziału w zajęciach z grafiki zapraszamy dzieci i młodzież, którzy w sposób twórczy pragną wykorzystać swoją wiedzę, umiejętności oraz różne programy graficzne do tworzenia własnych prac a także chcą swoją przyszłość związać z tą tematyką.

Zajęcia będą m. in. obejmować:

  • praktyczne wykorzystanie oprogramowania do grafiki wektorowej, rastrowej i 3D,
  • projektowanie architektoniczne ( domy, ogrody – w stopniu podstawowym),
  • wykorzystanie programów do multimediów: muzyka, pliki video, animacja,
  • omówienie zagadnień związanych z projektowaniem graficznym ( kompozycja, typografia, kolor )
  • zapoznanie z aplikacjami renderującymi,
  • retusz fotografii,
  • obróbkę zdjęć,
  • przetwarzanie obrazów graficznych,
  • omówienie technik animacji,
  • prace projektowe i autorskie,

Proponowane oprogramowanie do zajęć: Medi Bang, Sketch Book, Krita, Inkscape, Comicado, Open Toonz, Gimp, Blender, 3d Max.

Pracownia dysponuje tabletami graficznymi, które wykorzystujemy w naszych zajęciach.

Staramy się : rozwijać pasje, wiedzę, umiejętności indywidualnego uczestnika. Tworzymy przestrzeń, gdzie młody człowiek, buduje zasób wiedzy i umiejętności, czerpiąc przyjemność i radość z nauki.

Poszczególne tematy w grupach mogą być realizowane  na różnych poziomach zaawansowania  (podstawowy, średni, zaawansowany).

W sposób elastyczny możemy dostosować  cały program danej grupy do zainteresowań dzieci i młodzieży. Korzystamy także z wielu aplikacji dostępnych online.

Zajęcia prowadzimy podchodząc indywidualnie do każdego uczestnika.

Proponowana przez nas tematyka może zmienić się po uwzględnieniu potrzeb i propozycji uczestników.

W zależności od zainteresowań i predyspozycji uczestników dobieramy odpowiednie, różnorodne oprogramowanie do realizacji poszczególnych tematów.


nauczyciel prowadzący: Tomasz Marzec

kontakt do nauczyciela tomasz.marzec@pm.katowice.pl

Serwis, serwery i aplikacje 

Konfigurowanie, dobieranie podzespołów i montowanie z nich komputerów.

Zabezpieczanie, rekonfigurowanie i utrzymywanie w wydajności systemów operacyjnych.

Dobieranie i konfigurowanie urządzeń sieciowych, serwerów oraz oprogramowania systemowego i narzędzi.

Zajęcia przeznaczone są dla osób w wieku od 11 do 21 lat (roczniki 2000 – 2010)


Aplikacje dla średniozaawansowanych 

Projektowanie i wykonywanie stron internetowych, sklepów internetowych i systemów zarządzania treścią.

Budowa dynamicznych witryn. Tworzenie aplikacji, skryptów i apletów wykonywanych po stronie klienta oraz serwera.

Zajęcia przeznaczone są dla osób w wieku od 11 do 21 lat (roczniki 2000 – 2010)


Serwis komputerowy i serwery 

Konfigurowanie, dobieranie podzespołów i montowanie z nich komputerów. Zabezpieczanie, rekonfigurowanie i utrzymywanie w wydajności systemów operacyjnych.

Dobieranie i konfigurowanie urządzeń sieciowych, serwerów oraz oprogramowania systemowego i narzędzi.

Zajęcia przeznaczone są dla osób w wieku od 11 do 21 lat (roczniki 2000 – 2010)


Aplikacje, serwis i sieci 

Projektowanie i wykonywanie stron internetowych, sklepów internetowych i systemów zarządzania treścią. Budowa dynamicznych witryn. Dobieranie i konfigurowanie urządzeń sieciowych, serwerów oraz oprogramowania systemowego. Serwis komputerów.

Zajęcia przeznaczone są dla osób w wieku od 16 do 21 lat (roczniki 2000 – 2005)


Aplikacje i sieci internetowe dla początkujących

Podstawy grafiki komputerowej i 3d. Animacje komputerowe. Tworzenie witryn i aplikacji internetowych. Montaż multimediów i filmów. Podstawy sieci komputerowych.

Zajęcia przeznaczone są dla osób w wieku od 11 do 21 lat (roczniki 2000 – 2010)


REKRUTACJA DO PAŁACU MŁODZIEŻY NA ROK SZKOLNY 2022/2023

najważniejsze terminy:

09 -19.05.2022r. – składanie deklaracji kontynuowania udziału w zajęciach przez dotychczasowych wychowanków

01 – 13.o6.2022r. – REKRUTACJA NOWYCH WYCHOWANKÓW – składanie wniosków elektronicznych oraz dodawanie nowych grup dla osób kontynuujących

TUTAJ PEŁEN TERMINARZ REKRUTACYJNY